Silent Words: A teaching proposal about the use of silence and poetry as a way of life and approach to the others and the world

Keywords: Silence, poetry, internalization, way of life, teaching, education

Abstract

The present paper intends to focus on the in-depth analysis of silence and poetry as teaching tools. We try to prove the reasons why the teaching of silence and poetry are useful materials to be used by educators in order to show other ways of life which should be more ecological, collaborative and respectful to oneself and to the others. When we try to cultivate silence and poetry reading a focused and close look is developed, also the wish to care about the others and a deep respect for that which is observed trying to be understood. A brief proposal will be offered in which we intend to introduce in the classrooms the practice of silence the reading/writing of poems. All this will help in reaching a bigger attention in our human processes, trying to create at the same time a better and more careful relationship with oneself, the others and the world.

Author Biography

Francisco José Francisco Carreras, Universidad de Valladolid
Holds a Phd in Education by the University of Salamanca, he is a Lecturer at the University of Valladolid and is the Head of the Research Group "Hermeneutics applied to Teaching" of the Cátedra de Estudios de Investigación sobre Hermenéutica Analógica (CESHA). He is the Editor of the academic Journal Nudos. He has delivered papers and conferences in different national and international conferences. He has published widely, having more than 60 publications in fields such as teaching languages, the use of literature to teach foreign languages, hermeneutics applied to teaching and the socio-educational processes of health from a teaching perspective.

References

Ballart, P. (2005). El contorno del poema. Barcelona: Acantilado.

Beuchot, M. (2003). Hermenéutica analógica y del umbral. Salamanca: San Esteban.

Beuchot, M. (2009). Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un modelo de interpretación. México, D.F.: Ítaca.

Bonnefoy, Y. (2014). El territorio interior. Madrid: Sexto Piso.

Borges, J. L. (2001). Arte Poética. Seis conferencias. Barcelona: Editorial Crítica.

Eliot, T. S. (1995). Cuatro cuartetos. Madrid: Alianza. Edición Bilingüe de Esteban Pujals Gesalí.

Esquirol, J. M. (2016). La resistencia intima. Ensayo de una filosofía de la proximidad. Barcelona: Acantilado.

Esquirol, J. M. (2018). La penúltima bondad. Ensayos sobre la vida humana. Barcelona: Acantilado.

Fenton, J. (2001). The Strenth of Poetry. Oxford: O.U.P.

Francisco Carrera, F. J. (2016). Hermenéutica Analógica, Poética del Haiku y Didáctica de la Creatividad. Una propuesta para desarrollar la interpretación, la comprensión y la creatividad literaria en el aula de Lengua Inglesa en Educación Primaria). Tesis Doctoral. Universidad de Salamanca.

Francisco Carrera, F. J. (2018). Didáctica de la lengua inglesa a través de la poesía japonesa. Una mirada hacia un patrimonio de carácter transcultural. En R. de la Fuente Ballesterios & Carlos Munilla. (Eds.) Visiones transdisciplinares en torno a Patrimonio, Creatividad y Poesía. Valladolid: Verdelís Didáctica.

Francisco Carrera, F. J. (Coord.) (2019). Palabras de Nunca y de Nada. Herramientas didácticas y filosóficas para la aplicación del silencio en la sociedad y la educación. Soria: Ceasga.

Gallego, V. (2013). Contra toda creencia. Barcelona: Kairós.

Gallego, V. (2014). Vivir el cuerpo de la realidad. Barcelona: Kairós.

Grün, A. (2016). El arte de la justa medida. Madrid: Trotta.

Krishnamurti, J. (2009). Sobre la Educación. Barcelona: Kairós.

Kurzweil, R. (2002). Are we spiritual Machines? Seattle: The Discovery Institute.

Kurzweil, R. (2006). The singularity is near. When Humans Transcend Biology. London: Penguin.

Le Breton, D. (2014). Elogio del caminar. Madrid: Siruela.

Le Breton, D. (2016). Desaparecer en sí. Unas tentacion contemporánea. Madrid: Siruela.

Maffei, L. (2016). Alabanza de la lentitud. Madrid: Alianza.

Maillard, C. (2019). La Compasión difícil. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Mí¨lich, J-C. (2012). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

Núñez Ramos, R. (1998). La poesía. Madrid: Síntesis.

d'Ors, P. (2015). Biografía del silencio. Madrid: Siruela.

Poe, E. A. (2001). La filosofía de la composición y El principio poético. San Lorenzo de El Escorial: Editorial Langre. Edición Bilingüe.

Riechmann, J. (2004). Gente que no quiere viajar a Marte. Ensayos sobre ecología, ética y autolimitación. Madrid: Catarata.

Riechmann, J. (2005). Un mundo vulnerable. Ensayos sobre ecología, ética y Tecnociencia. Madrid: Catarata.

Riechmann, J. (2009). La habitación de Pascal. Ensayos para fundamentar éticas y Tecnociencia. Madrid: Catarata.

Si Kongtu (2012). Las veinticuatro categorías de la poesía. Madrid: Trotta. Edición de Pilar González España.

Trainer, T. (2017). La vía de la simplicidad. Hacia un mundo sostenible y justo. Madrid: Trotta.

Trías, E. (2014). El hilo de la verdad. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Valente, J. A. (2004). La experiencia abisal. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Estadísticas de lectura: 1483

Descargas: PDF (ESPAÑOL (ARGENTINA)) 605 - HTML (ESPAÑOL (ARGENTINA)) 903 - XML (ESPAÑOL (ARGENTINA)) 565 - EPUB (ESPAÑOL (ARGENTINA)) 392
Carreras - Silent Words: A teaching proposal
Published
2020-03-06
How to Cite
Francisco Carreras, F. J. (2020). Silent Words: A teaching proposal about the use of silence and poetry as a way of life and approach to the others and the world. MenteClara Foundation’s Peer-Reviewed Journal, 5. https://doi.org/10.32351/rca.v5.143
Section
Article

Most read articles by the same author(s)